PFX Animowany podpis


Krótki, prosty tutorial, mówiący o tym jak w prosty sposób zrobić za pomocą Paint Effects animowany podpis.
Po uruchomieniu Mayi, za pomocą EP Curve Tool rysujemy dowolny podpis (R-1).


Mój podpis jest długi na 32,5 cm a wysoki na 16 cm, zaznaczam to ponieważ wiem, że scala odgrywa tutaj przy ustawieniach duż rolę i początkujący potem mogą mieć kłopoty.
Następnie przechodzimy do trybu pracy Rendering (małe, podłóżne, białe okienko w lewym górnym rogu) i z menu wybieramy zakładkę Paint Efect > Get Brush (R-2),

powinno otworzyc się nam okno Visor , gdzie wybieramy z dostępnych tutaj katalogów, katalog pens i z niego brusha gooplinkRed.mel (R-3).

Zaznaczamy naszą krzywą tworzącą podpis, przechodzimy do zakładki Paint Effects > curve utilities > Attach Brush to Curves (R-4).

Ważne aby był zaznaczony odpowiedni pędzel i krzywa tworząca podpis. Teraz musimy się zastanowić w którym oknie będziemy chcieli renderować nasz przykład, ja wybrałem widok FRONT, jest to jednak zupełnie dowolne. Po zdecydowaniu się wybieramy w oknie tego widoku view > select camera
W ciskamy kombinację klawiszy ctrl + A przechodzimy w oknie atrybutów camery do opcji environment ustawiamy kolor tla na bialy (R-5).

Ustawmy sobie teraz w opcjach Render Globals resolution na 640 x 480 i Anti-aliasing Quality na Production Quality (R-6)

i zróbmy próbny rendering powinniśmy otrzymać miej więcej taki obrazek (R-7).

Jak widzimy jest on troszkę za chudy, wybieramy okno outliner zaznaczamy stroke1 (R-8),

kombinacją klawiszy ctrl + A przechodzimy do okna atrybutów tegoż stroka następnie w chodzimy do zakładki goopInkRed1 zmieniamy wartość Global Scale na 50 (R-8a).

Wykonajmy drugi próbny rendering jak widzimy napis jest o wiele grubszy i z cieniem. Ustawmy w Range Slider zakres animacji od 0 do 160, przejdżmy do 20 klatki. Teraz najważniejszy moment naszej pracy, mając w dalszym ciągu zaznaczonego stroke1 w oknie atrybutów wybieramy zakładkę StrokeShape1 i opcje End Bounds ustawmy wartosci Min i Max Clip = 0. (R-9 i 10).

Kliknijmy prawym przyciskiem myszy na napis Max Clip i wybierzmy z otwartego właśnie menu Set Key w ten sposób utworzyliśmy pierwszy klucz animacji , przejdźmy do 140 klatki animacji i zmieńmy wartość Max Clip na 1 (R-11)

i utwórzmy drugi klucz animacji (jeżeli zaznaczyliśmy wcześniej ikonę klucza , klucz wstawi się automatycznie). Teraz przechodzimy do klatki zerowej i przy zaznaczonym Stroke1 w Channel Box w pisujemy w polu Visibility OFF, klikamy prawym przyciskiem myszki na Visibility i robimy klucz za pomocą Set Key , przenosimy się do klatki 19 w polu Visibility w pisujemy on i robimy klucz. Możemy teraz odtworzyć sobie animację wybierając play.
Pozostaje nam już tylko wyrenderowac animację . Poeksperymentujcie wybierając inne brushe np. fire, będziecie mieć w tedy płonący napis, miłej zabawy.

Całość można zobaczyć tutaj

Szem

1 września 2002

Tutorial napisany dla: www.maya3d.users.pl