PFX
Animowany podpis
Krótki, prosty tutorial,
mówiący o tym jak w prosty sposób zrobić za pomocą Paint Effects
animowany podpis.
Po uruchomieniu Mayi, za pomocą EP Curve Tool rysujemy dowolny podpis
(R-1).

Mój podpis jest długi na 32,5 cm a wysoki na 16 cm, zaznaczam to
ponieważ wiem, że scala odgrywa tutaj przy ustawieniach duż rolę
i początkujący potem mogą mieć kłopoty.
Następnie przechodzimy do trybu pracy Rendering (małe, podłóżne,
białe okienko w lewym górnym rogu) i z menu wybieramy zakładkę Paint
Efect > Get Brush (R-2),

powinno otworzyc się
nam okno Visor , gdzie wybieramy z dostępnych tutaj katalogów, katalog
pens i z niego brusha gooplinkRed.mel (R-3).

Zaznaczamy naszą krzywą
tworzącą podpis, przechodzimy do zakładki Paint Effects > curve
utilities > Attach Brush to Curves (R-4).

Ważne aby był zaznaczony
odpowiedni pędzel i krzywa tworząca podpis. Teraz musimy się zastanowić
w którym oknie będziemy chcieli renderować nasz przykład, ja wybrałem
widok FRONT, jest to jednak zupełnie dowolne. Po zdecydowaniu się
wybieramy w oknie tego widoku view > select camera
W ciskamy kombinację klawiszy ctrl + A przechodzimy w oknie atrybutów
camery do opcji environment ustawiamy kolor tla na bialy (R-5).

Ustawmy sobie teraz
w opcjach Render Globals resolution na 640 x 480 i Anti-aliasing
Quality na Production Quality (R-6)

i zróbmy próbny rendering
powinniśmy otrzymać miej więcej taki obrazek (R-7).

Jak widzimy jest on
troszkę za chudy, wybieramy okno outliner zaznaczamy stroke1 (R-8),

kombinacją klawiszy
ctrl + A przechodzimy do okna atrybutów tegoż stroka następnie w
chodzimy do zakładki goopInkRed1 zmieniamy wartość Global Scale
na 50 (R-8a).

Wykonajmy drugi próbny
rendering jak widzimy napis jest o wiele grubszy i z cieniem. Ustawmy
w Range Slider zakres animacji od 0 do 160, przejdżmy do 20 klatki.
Teraz najważniejszy moment naszej pracy, mając w dalszym ciągu zaznaczonego
stroke1 w oknie atrybutów wybieramy zakładkę StrokeShape1 i opcje
End Bounds ustawmy wartosci Min i Max Clip = 0. (R-9 i 10).


Kliknijmy prawym przyciskiem
myszy na napis Max Clip i wybierzmy z otwartego właśnie menu Set
Key w ten sposób utworzyliśmy pierwszy klucz animacji , przejdźmy
do 140 klatki animacji i zmieńmy wartość Max Clip na 1 (R-11)

i utwórzmy drugi klucz
animacji (jeżeli zaznaczyliśmy wcześniej ikonę klucza , klucz wstawi
się automatycznie). Teraz przechodzimy do klatki zerowej i przy
zaznaczonym Stroke1 w Channel Box w pisujemy w polu Visibility OFF,
klikamy prawym przyciskiem myszki na Visibility i robimy klucz za
pomocą Set Key , przenosimy się do klatki 19 w polu Visibility w
pisujemy on i robimy klucz. Możemy teraz odtworzyć sobie animację
wybierając play.
Pozostaje nam już tylko wyrenderowac animację . Poeksperymentujcie
wybierając inne brushe np. fire, będziecie mieć w tedy płonący napis,
miłej zabawy.
Całość można zobaczyć
tutaj
Szem
1
września 2002
Tutorial
napisany dla: www.maya3d.users.pl
|