SubDivisionSurfaces - Maska przeciwgazowa

 

 


1. Robimy sphere subdiv surface create Subdiv > Primitives > sphere


2. Otwieramy zakładkę subdiv surface i edit polygons w zakładce subdiv surface wybieramy Polygon Proxy Mode


3. Klikamy RMB na sphere i z podręcznego menu wybieramy face.


4. Zaznaczamy dolny face i delete


5. Zaznaczamy boczny face, z zakł
adki edit polygons wybieramy Extrude face, extrudujemy skalujemy i obracamy jak na rysunkach

(jezeli, ktos nie wie jak dokładnie działa Extrude Edge i Extrude Face, proszę zaglądnąć do tutoriala, znajdującego się na tej stronie pt. Connect Poly Shape - Modelowanie wilczka.)
6. Schowajmy sobie subdiv surface


7. Za pomocą narzędzia Cut Faces Tool , podzielmy sobie naszą figure dokładnie jak na pic_08. Nowe podziały mają kolor jasno brazowy. Na wszelki wypadek zrobmy Merge Vertex w miejscach wskazanych czerwonymi strzalkami.


8. Poprzesuwajmy vertexy tak żeby uzyskać miej więcej kształt siatki jak na pic_09.


9. Zaznaczmy przedni face i delete


10. Zaznaczmy cztery vertexy i obrućmy je tak aby były prostopadle do osi X. Potem przywrocimy ich polozenie.


11. Przejdźmy do edycji edge i zaznaczmy cztery edges, w zakładce Edit Poligons wybieramy Extrude Edges.


12. Skalujemy nasz nowe edge, jak na pic_13. Gdyby zaistniała taka sytuacja, że osie manipulatora Extrude Edge nie sa zgodne z osiami View axis, wystarczy kliknac na niebieskie kolko manipulatora Extrude Edge, aby je wyprostowac i extrudowac rownolegle do osi X.


13. Schowajmy teraz subdivSurface, extrudujemy i skalujemy dalej nasze edges, aż uzyskamy ksztalt jak na pic_15.

Musimy go troszkę z modyfikować, aby odpowiadał kształtowi jaki chcemy mu nadać.


20. Przejdźmy do edycji komponentow wybierzmy Vertex, zaznaczmy jak na pic_16.


21. Zeskalujmy je jak na pic_17.


22. Wybierzmy dwa wewnętrzne dolne vertexy, przesuńmy do góry i zeskalujmy cztery vertexy tak żeby powstał kwadrat jak na pic_18.


24. Znowu extrudujemy i skalujemy dalej nasze edges, aż uzyskamy kształt jak na pic_19.


25. Dajemy show > Subdiv Surfaces jak widzimy nie dokońca wyglada to tak jakbyśmy chcieli, brzegi sa za bardzo zaokroglone. Przy wyselekcjonowanej siatce, otwieramy zakładkę subdiv surface i wybieramy Standard Mode.


27. Klikamy RMB na siatkę wybieramy z podręcznego menu Edge, pojawi się nam fioletowy szkielet (odpowiadający wyglądowi trybu Polygon Proxy Mode), zaznaczamy krawedzie jak na pic_22.


28. Wchodzimy do zakładki subdiv surface i wybieramy Partial Crease Edge/Vertex, jak widzimy brzegi są już mniej zaokraglone. W niektórych miejscach potrzebujemy jednak ostrzejszych krawędzi.


29. Zaznaczamy pozostałe edges tworzące przód maski ponownie wchodzimy do zakładki subdiv surface i wybieramy Full Crease Edge/Vertex. Jak widzimy brzegi są ostre.


30. Nadszedł czas zrobić otwory na oczy, zaznaczamy maskę przechodzimy najpierw do Polygon Proxy Mode teraz do edycji komponentow wybieramy FACE, zaznaczamy face, z zakladki edit polygons wybieramy Extrude face, extrudujemy skalujemy wybrane faces jak na pic_26.


27. Wyrzucamy zaznaczone faces (delete), poprawiamy ksztalt powstałych otworów tak aby były bardziej okrągłe, najlepiej poprzez przesuniecie vertexow.


28. Zaznaczamy edge i znanym już nam sposobem tworzymy kształt otworów na oczy.


29. Wyostrzmy teraz krawędzie w identyczny sposób jak robiliśmy to wczesniej


29. Pozostając w trybie Standard Mode, zaznaczmy i obróćmy Vertexy jak na pic_30.


Maska prawie gotowa potrzebujemy jeszcze szkiełek, rury gietej wychodzacej z filtra no i oczywiscie textur, ale te ostatnie to juz nie w tym tucie :)


30. Przechodzimy do okna front i robimy curve za pomocą narzędzia CV curve, jak na pic_31.


31. Musimy dodać trochę CV krzywej. wpiszmy w polu Number of Spans 100. Otrzymamy dużo CV na krzywej.


32. Utworzmy teraz Create > Nurbs Primitives > circle w opcjach ustawmy Normal Axis na X.


33. Zaznaczmy circle potem curve, wejdź do surfaces > extrude ustaw opcje tak jak na pic_34.


34. Musimy dopasować grubość rury do naszej maski, wejdźmy do okna Outliner wybierzmy curve, nurbsCircle i extrudeSurface, wcisnijmy ctrl + g utworzymy grupe, przesuńmy ją tak jak na pic_35.

Teraz gdy wybierzemy nurbsCircle i będziemy ją skalować grubosc rury bedzie sie zmieniać, jak już bedziemy zadowoleni z jej rozmiarow. Zaznaczmy samą rurę i wybierzmy z Edit > Delete by Type > History. Możemy zrobic ungroup i wyrzucic curve i nurbsCircle.


35. Przejdzmy do okna front i zaznaczmy co drugi rząd CV jak na pic_36


36. Przeskalujmy CV w osiach YZ, potem przejdźmy do selekcji obiektu, zaznaczmy rure i przeskalujmy ją jeszcze wzdłuż osi X.

Mamy rurę gotowa, trzeba jeszcze ją powyginać i dopasować do maski. Maya oferuje wiele sposobów wyginania, dopasowywania itp. wybierzcie taki który wam najlepiej odpowiada lub ten który jest najszybszy.

 

Autor: Szem

14 stycznia 2003

Tutorial napisany dla: www.maya3d.users.pl