SubDivisionSurfaces
- Maska przeciwgazowa

1. Robimy sphere subdiv
surface create Subdiv > Primitives > sphere

2. Otwieramy zakładkę subdiv surface i edit polygons w zakładce
subdiv surface wybieramy Polygon Proxy Mode

3. Klikamy RMB na sphere i z podręcznego menu wybieramy face.
4. Zaznaczamy dolny face i delete

5. Zaznaczamy boczny face, z zakładki
edit polygons wybieramy Extrude face, extrudujemy skalujemy i obracamy
jak na rysunkach



(jezeli, ktos nie wie
jak dokładnie działa Extrude Edge i Extrude Face, proszę zaglądnąć
do tutoriala, znajdującego się na tej stronie pt. Connect Poly Shape
- Modelowanie wilczka.)
6. Schowajmy sobie subdiv surface

7. Za pomocą narzędzia Cut Faces Tool , podzielmy sobie naszą figure
dokładnie jak na pic_08. Nowe podziały mają kolor jasno brazowy.
Na wszelki wypadek zrobmy Merge Vertex w miejscach wskazanych czerwonymi
strzalkami.

8. Poprzesuwajmy vertexy tak żeby uzyskać miej więcej kształt siatki
jak na pic_09.

9. Zaznaczmy przedni face i delete

10. Zaznaczmy cztery vertexy i obrućmy je tak aby były prostopadle
do osi X. Potem przywrocimy ich polozenie.

11. Przejdźmy do edycji edge i zaznaczmy cztery edges, w zakładce
Edit Poligons wybieramy Extrude Edges.

12. Skalujemy nasz nowe edge, jak na pic_13. Gdyby zaistniała taka
sytuacja, że osie manipulatora Extrude Edge nie sa zgodne z osiami
View axis, wystarczy kliknac na niebieskie kolko manipulatora Extrude
Edge, aby je wyprostowac i extrudowac rownolegle do osi X.

13. Schowajmy teraz subdivSurface, extrudujemy i skalujemy dalej
nasze edges, aż uzyskamy ksztalt jak na pic_15.


Musimy go troszkę
z modyfikować, aby odpowiadał kształtowi jaki chcemy mu nadać.
20. Przejdźmy do edycji komponentow wybierzmy Vertex, zaznaczmy
jak na pic_16.

21. Zeskalujmy je jak na pic_17.

22. Wybierzmy dwa wewnętrzne dolne vertexy, przesuńmy do góry i
zeskalujmy cztery vertexy tak żeby powstał kwadrat jak na pic_18.

24. Znowu extrudujemy i skalujemy dalej nasze edges, aż uzyskamy
kształt jak na pic_19.

25. Dajemy show > Subdiv Surfaces jak widzimy nie dokońca wyglada
to tak jakbyśmy chcieli, brzegi sa za bardzo zaokroglone. Przy wyselekcjonowanej
siatce, otwieramy zakładkę subdiv surface i wybieramy Standard Mode.


27. Klikamy RMB na siatkę wybieramy z podręcznego menu Edge, pojawi
się nam fioletowy szkielet (odpowiadający wyglądowi trybu Polygon
Proxy Mode), zaznaczamy krawedzie jak na pic_22.

28. Wchodzimy do zakładki subdiv surface i wybieramy Partial Crease
Edge/Vertex, jak widzimy brzegi są już mniej zaokraglone. W niektórych
miejscach potrzebujemy jednak ostrzejszych krawędzi.

29. Zaznaczamy pozostałe edges tworzące przód maski ponownie wchodzimy
do zakładki subdiv surface i wybieramy Full Crease Edge/Vertex.
Jak widzimy brzegi są ostre.


30. Nadszedł czas zrobić otwory na oczy, zaznaczamy maskę przechodzimy
najpierw do Polygon Proxy Mode teraz do edycji komponentow wybieramy
FACE, zaznaczamy face, z zakladki edit polygons wybieramy Extrude
face, extrudujemy skalujemy wybrane faces jak na pic_26.

27. Wyrzucamy zaznaczone faces (delete), poprawiamy ksztalt powstałych
otworów tak aby były bardziej okrągłe, najlepiej poprzez przesuniecie
vertexow.

28. Zaznaczamy edge i znanym już nam sposobem tworzymy kształt otworów
na oczy.

29. Wyostrzmy teraz krawędzie w identyczny sposób jak robiliśmy
to wczesniej

29. Pozostając w trybie Standard Mode, zaznaczmy i obróćmy Vertexy
jak na pic_30.

Maska prawie gotowa potrzebujemy jeszcze szkiełek, rury gietej wychodzacej
z filtra no i oczywiscie textur, ale te ostatnie to juz nie w tym
tucie :)
30. Przechodzimy do okna front i robimy curve za pomocą narzędzia
CV curve, jak na pic_31.

31. Musimy dodać trochę CV krzywej. wpiszmy w polu Number of Spans
100. Otrzymamy dużo CV na krzywej.

32. Utworzmy teraz Create > Nurbs Primitives > circle w opcjach
ustawmy Normal Axis na X.

33. Zaznaczmy circle potem curve, wejdź do surfaces > extrude
ustaw opcje tak jak na pic_34.

34. Musimy dopasować grubość rury do naszej maski, wejdźmy do okna
Outliner wybierzmy curve, nurbsCircle i extrudeSurface, wcisnijmy
ctrl + g utworzymy grupe, przesuńmy ją tak jak na pic_35.

Teraz gdy wybierzemy
nurbsCircle i będziemy ją skalować grubosc rury bedzie sie zmieniać,
jak już bedziemy zadowoleni z jej rozmiarow. Zaznaczmy samą rurę
i wybierzmy z Edit > Delete by Type > History. Możemy zrobic
ungroup i wyrzucic curve i nurbsCircle.
35. Przejdzmy do okna front i zaznaczmy co drugi rząd CV jak na
pic_36

36. Przeskalujmy CV w osiach YZ, potem przejdźmy do selekcji obiektu,
zaznaczmy rure i przeskalujmy ją jeszcze wzdłuż osi X.

Mamy rurę gotowa, trzeba
jeszcze ją powyginać i dopasować do maski. Maya oferuje wiele sposobów
wyginania, dopasowywania itp. wybierzcie taki który wam najlepiej
odpowiada lub ten który jest najszybszy.

Autor:
Szem
14
stycznia 2003
Tutorial
napisany dla: www.maya3d.users.pl
|