Mapy przemieszczeń (displacement maps) - tworzenie

1. Wybierz obiekt, który ma służyć jako mapa. Jeżeli jest to kilka obiektów to powinny one leżeć w jednej płaszczyźnie.

2. Stwórz materiał Lambert i teksturę Ramp. Ramp musi być tworzony z opcją As projection Przypisz Ramp do kanału incandescence mat. Lambert.

3. Przypisz mat. do obiektu (obiektów)

4. W węźle projection1 wciśnij Fit to BBox ; w teksturze Ramp zmień Type na U Ramp i ustaw gradient czerń - biel.

5. Obróć ikonę projektora (place 3dTexture1) o 90 stopni w osi Y.

6. Stwórz kamerę prostopadłą do obiektu (obiektów) ; w Render Globals ustaw rozdzielczość, np. 512*512 ( w pionie i poziomie taka sama) ; przełącz się do widoku z tej kamery i wybierz View - Camera Settings - Resolution Gate ; wypośrodkuj obiekt w ramce.

7. Wyrenderuj scenę (bez świateł) ; zapisz obrazek.

8. Teraz możesz używać go jako mapę przemieszczeń, należy pamiętać aby w węźle file1 pod Color Balance zaznaczyć Alpha is Luminance.

Scena z plikiem >> Displacemap.mb <<

 

Kamil

Tutorial napisany dla: www.maya3d.users.pl