Krzywe - Tworzenie oraz edycja cz. 1

- PODSTAWY -


Ten tutorial jest skierowany do wszystkich początkujących, dla których krzywe w Mayi to coś nowego lub zupełnie innego niż krzywe z którymi się spotykali dotychczas w innych programach do grafki trójwymiarowej. Jest wielu ludzi którzy lubią modelować tz. splinami i w ich przypadku sprawne posługiwanie się krzywymi to podstawa modelowania na wysokim poziomie. Jeżeli znasz już conieco krzywe nie musisz czytać tego od "deski do deski" ale przeglądnąć i wybrać te tematy które cię zainteresują. Sam się mile zaskoczyłem tym, iż na temat krzywych w Mayi można tyle napisać.

 

Zacznijmy na początek od narzędzi do ich tworzenia.

CV Curve Tool

Interfejs: Modeling, Menu: Create > CV Curve Tool

Oto obraz pokazujący wpływ różnie ustawionych parametrów w oknie CV Curve Tool Box (kliknij aby powiększyć) na tak samo rysowaną krzywą.

Jak widać na rysunku powyżej, stawiając cały czas te same CV (punkty kontrolne) każda krzywa przybiera inny kształt wraz ze zmianą parametrów narzędzia. Pod uwagę nie został wziety parametr Knot Spacing który może przyjmować wartości: Uniform lub Chord Lenght, ponieważ nie ma on wpływu na kształt krzywej. Jego funkcja jest związana raczej z parametryzajcą i texturowaniem ale na ten temat można by napisać osobny tutorial. Więc dla początkującego użytkownika ten parametr nie ma najmiejszego znaczenia i najlepiej zostawić go w postaci domyślnej.

 

EP Curve Tool

Interfejs: Modeling, Menu: Create > EP Curve Tool

Oto obraz pokazujący wpływ różnie ustawionych parametrów w oknie EP Curve Tool Box (kliknij aby powiększyć) na tak samo rysowaną krzywą.

W przypadku narzędzia EP Curve Tool widzimy że stawiając wszędzie te same EP (punkty edycji) tylko dwa pierwsze przypadki różnią się od pozostałych trzech. Jednak wszystke krzywe różnią się od siebie rozstawieniem punktów CV. Parametr Knot Spacing spełnia tutaj tą samą rolę co w poprzednim przypadku.

 

Pencil Curve Tool

Interfejs: Modeling, Menu: Create > Pencil Curve Tool

Oto obraz pokazujący wpływ różnie ustawionych parametrów w oknie Pencil Curve Tool Box (kliknij aby powiększyć) na tak samo rysowaną krzywą.

Jak widać przy parametrze Curve Degree = 1 ta sama krzywa ma bardziej kanciaste kształty, ponieważ wierzchołi CV są połączone ze sobą liniami prostymi. W przypadku gdy parametr ten przyjmuje wartość 3 wierzchołki CV wyznaczają miejsce załamania krzywej. W zależności od odległości między wierzchołkami CV dla Curve Degree = 3 załamanie krzywej jest łagoniejsze lub bardziej ostre.

 

Three Point Arc Tool

Interfejs: Modeling, Menu: Create > Arc Tools > Three Point Arc Tool

Oto obraz pokazujący wpływ różnie ustawionych parametrów w oknie Three Point Arc Tool Box (kliknij aby powiększyć) na tak samo rysowany łuk.

 

Two Point Arc Tool

Interfejs: Modeling, Menu: Create > Arc Tools > Two Point Arc Tool

Oto obraz pokazujący wpływ różnie ustawionych parametrów w oknie Two Point Arc Tool Box (kliknij aby powiększyć) na tak samo rysowany łuk.

Jak widać powyżej w obydwu sposobach rysowania łuku tj. narzędziem Two Point Arc Tool lub Three Point Arc Tool efetk jest ten takie namo rozmieszczenie wierzchołków CV i EP. Także wybór narzędzia zależy od tego jakie narzędzie bardziej lubimy.

 

Zanim przejdziemy do edycji krzywych pokażę jak narysować przykładowy kształt w którym występują zarówno ostre krawędzie jak i łagodne załamania krzywej.

1. Wybieramy narzedzie CV Curve Tool

2. Ustawiamy parametry wedle upodobania i zaczynamy rysować krzywą. (kliknij aby powiększyć)

3. W miejscu gdzie chcemy aby była ostra krawędź klikamy tyle razy ile wynosi parametr Curve Degree (w moim przypadku 5) gdy już stworzyliśmy ostrą krawędź rysujemy dalej.(kliknij aby powiększyć)

4. Możemy też po narysowaniu całej krzywej (bez ostrych krawędzi) wyostrzyć wybrany punkt CV. W tym celu wystarczy nacisnąć klawisz F8 i po zaznaczeniu wybranego CV wybrać z menu Edit Curves > CV Hardness

Teraz zajmiemy się edycją krzywych.

Jak wiadomo modyfikacja kształtu krzywej odbywa się poprzez przesuwanie jej CV i EP.

ATTACH CURVES

Jeżeli chcemy połączyć 2 krzywe jak na rysunku poniżej musimy je zaznaczyć a następnie z menu wybrać Edit Curves > Attach Curves []. W zależności od ustawionych parametrów połączenie krzywych będzie wyglądało inaczej.

Gdy chcemy uzyskać ostre połączenie parametr Shape ustawiamy na wartość Connect a jeżeli chcemy uzyskać łagodne połączenie wartość Shape ustawiamy na Blend. Kolejność zaznaczania krzywych odgrywa dużą rolę przy ich łączeniu. Jeżeli zaznaczymy np. najpierw lewą krzywą a potem prawą i połączymy je funkcją Attach to druga krzywa po złączeniu zostanie przyciągnieta to tej zaznaczonej na początku. Takie same zasady panują dla wartości Connect ale tutaj parametrem Blend Bias możemy regulować wzajemne przyciąganie, watrość 0 odpowiada przyciągnięciu do jednej krzywej wartość 1 przyciągnieciu do dugiej, tak więc przy watości 0.5 krzywe złączą się w połowie odległości miedzy łączonymi końcami. Przykład ten przedstawia rysunek poniżej.

Parametrem Insert Parametr określamy ostrość lub łagodność połączenia. Im bardziej parametr zbliża się do 0 tym połączenie jest ostrzejsze. Połączenie widoczne powyżej zostało zrealizowane przy Insert Parametr = 0.0001.

 

OPEN/CLOSE CURVES

Aby zamknąć krzywą nie wystarczy przeciągnąć jej koniec do początku. Do zamykania lub otwierania krzywych służy funkcja Open/Close Curves. Aby zamknąć krzywą trzeba ja zaznaczyć a następnie wybrać Edit Curves > Open/ Close Curves []. Podobnie jak przy funkcji Attach Curves Występują różne typy zamykania krzywej.

Dla parametru Shape przyjmującego wartość Ignore zamknięcie krzywej nastąpi w taki sposób że początej i koniec krzywej połączą się w łągodny sposób (rysunek poniżej).

Jeżeli jest ustawiona wartość Preserve wtedypołączenie następuje w taki sposób jak na rysunku poniżej.

Jeżeli zaś jest ustawiona watrość Blend następuje przyłączenie jednego końca do drugiego w zależności od parametrów Blend Bias oraz Insert Parametr których znaczenie jest takie same jak w przypadku funkcji Attach.

 

Temat wszystkich pozostałych funkcji edycji krzywych (Align, Detach, Cut itp.) będzie poruszony w drugiej części tego tutoriala.

 

 

Autor: Przemysław 'HeavY' Orłowski

11 lipca 2002

Tutorial napisany dla: www.maya3d.users.pl