Krzywe
- Tworzenie oraz edycja cz. 1
- PODSTAWY
-
Ten
tutorial jest skierowany do wszystkich początkujących, dla których
krzywe w Mayi to coś nowego lub zupełnie innego niż krzywe z którymi
się spotykali dotychczas w innych programach do grafki trójwymiarowej.
Jest wielu ludzi którzy lubią modelować tz. splinami i w ich przypadku
sprawne posługiwanie się krzywymi to podstawa modelowania na wysokim
poziomie. Jeżeli znasz już conieco krzywe nie musisz czytać tego
od "deski do deski" ale przeglądnąć i wybrać te tematy
które cię zainteresują. Sam się mile zaskoczyłem tym, iż na temat
krzywych w Mayi można tyle napisać.
Zacznijmy na początek
od narzędzi do ich tworzenia.
 |
CV Curve Tool
Interfejs: Modeling, Menu: Create >
CV Curve Tool

Oto obraz pokazujący wpływ różnie ustawionych
parametrów w oknie CV Curve Tool Box (kliknij aby powiększyć)
na tak samo rysowaną krzywą.

Jak widać na rysunku powyżej, stawiając
cały czas te same CV (punkty kontrolne) każda krzywa przybiera
inny kształt wraz ze zmianą parametrów narzędzia. Pod uwagę
nie został wziety parametr Knot Spacing który może przyjmować
wartości: Uniform lub Chord Lenght, ponieważ nie ma on wpływu
na kształt krzywej. Jego funkcja jest związana raczej z parametryzajcą
i texturowaniem ale na ten temat można by napisać osobny tutorial.
Więc dla początkującego użytkownika ten parametr nie ma najmiejszego
znaczenia i najlepiej zostawić go w postaci domyślnej.
|
 |
EP Curve Tool
Interfejs: Modeling, Menu: Create >
EP Curve Tool

Oto obraz pokazujący wpływ różnie ustawionych
parametrów w oknie EP Curve Tool Box (kliknij aby powiększyć)
na tak samo rysowaną krzywą.

W przypadku narzędzia EP Curve Tool
widzimy że stawiając wszędzie te same EP (punkty edycji) tylko
dwa pierwsze przypadki różnią się od pozostałych trzech. Jednak
wszystke krzywe różnią się od siebie rozstawieniem punktów
CV. Parametr Knot Spacing spełnia tutaj tą samą rolę co w
poprzednim przypadku.
|
 |
Pencil Curve Tool
Interfejs: Modeling, Menu: Create >
Pencil Curve Tool

Oto obraz pokazujący wpływ różnie ustawionych
parametrów w oknie Pencil Curve Tool Box (kliknij aby powiększyć)
na tak samo rysowaną krzywą.

Jak widać przy parametrze Curve Degree
= 1 ta sama krzywa ma bardziej kanciaste kształty, ponieważ
wierzchołi CV są połączone ze sobą liniami prostymi. W przypadku
gdy parametr ten przyjmuje wartość 3 wierzchołki CV wyznaczają
miejsce załamania krzywej. W zależności od odległości między
wierzchołkami CV dla Curve Degree = 3 załamanie krzywej jest
łagoniejsze lub bardziej ostre.
|
 |
Three Point
Arc Tool
Interfejs: Modeling,
Menu: Create > Arc Tools > Three Point Arc Tool

Oto obraz pokazujący
wpływ różnie ustawionych parametrów w oknie Three
Point Arc Tool Box (kliknij aby
powiększyć) na tak samo rysowany łuk.

|
 |
Two Point
Arc Tool
Interfejs: Modeling,
Menu: Create > Arc Tools > Two Point Arc Tool

Oto obraz
pokazujący wpływ różnie ustawionych parametrów w oknie Two
Point Arc Tool Box (kliknij aby
powiększyć) na tak samo rysowany łuk.

Jak widać
powyżej w obydwu sposobach rysowania łuku tj. narzędziem Two
Point Arc Tool lub Three Point Arc Tool efetk jest ten takie
namo rozmieszczenie wierzchołków CV i EP. Także wybór narzędzia
zależy od tego jakie narzędzie bardziej lubimy.
|
Zanim przejdziemy do
edycji krzywych pokażę jak narysować przykładowy kształt w którym
występują zarówno ostre krawędzie jak i łagodne załamania krzywej.
1. Wybieramy narzedzie
CV
Curve Tool

2. Ustawiamy parametry
wedle upodobania i zaczynamy rysować krzywą. (kliknij aby powiększyć)

3. W miejscu gdzie
chcemy aby była ostra krawędź klikamy tyle razy ile wynosi parametr
Curve Degree (w moim przypadku 5) gdy już stworzyliśmy ostrą krawędź
rysujemy dalej.(kliknij aby powiększyć)

4. Możemy też po narysowaniu
całej krzywej (bez ostrych krawędzi) wyostrzyć wybrany punkt CV.
W tym celu wystarczy nacisnąć klawisz F8 i po zaznaczeniu wybranego
CV wybrać z menu Edit Curves > CV Hardness
Teraz zajmiemy się
edycją krzywych.
Jak wiadomo modyfikacja
kształtu krzywej odbywa się poprzez przesuwanie jej CV i EP.
ATTACH
CURVES
Jeżeli chcemy połączyć
2 krzywe jak na rysunku poniżej musimy je zaznaczyć a następnie
z menu wybrać Edit Curves > Attach Curves []. W zależności od
ustawionych parametrów połączenie krzywych będzie wyglądało inaczej.

Gdy chcemy uzyskać
ostre połączenie parametr Shape ustawiamy na wartość Connect a jeżeli
chcemy uzyskać łagodne połączenie wartość Shape ustawiamy na Blend.
Kolejność zaznaczania krzywych odgrywa dużą rolę przy ich łączeniu.
Jeżeli zaznaczymy np. najpierw lewą krzywą a potem prawą i połączymy
je funkcją Attach to druga krzywa po złączeniu zostanie przyciągnieta
to tej zaznaczonej na początku. Takie same zasady panują dla wartości
Connect ale tutaj parametrem Blend Bias możemy regulować wzajemne
przyciąganie, watrość 0 odpowiada przyciągnięciu do jednej krzywej
wartość 1 przyciągnieciu do dugiej, tak więc przy watości 0.5 krzywe
złączą się w połowie odległości miedzy łączonymi końcami. Przykład
ten przedstawia rysunek poniżej.

Parametrem Insert Parametr
określamy ostrość lub łagodność połączenia. Im bardziej parametr
zbliża się do 0 tym połączenie jest ostrzejsze. Połączenie widoczne
powyżej zostało zrealizowane przy Insert Parametr = 0.0001.
OPEN/CLOSE
CURVES
Aby zamknąć krzywą
nie wystarczy przeciągnąć jej koniec do początku. Do zamykania lub
otwierania krzywych służy funkcja Open/Close Curves. Aby zamknąć
krzywą trzeba ja zaznaczyć a następnie wybrać Edit Curves > Open/
Close Curves []. Podobnie jak przy funkcji Attach Curves Występują
różne typy zamykania krzywej.

Dla parametru Shape
przyjmującego wartość Ignore zamknięcie krzywej nastąpi w taki sposób
że początej i koniec krzywej połączą się w łągodny sposób (rysunek
poniżej).

Jeżeli jest ustawiona
wartość Preserve wtedypołączenie następuje w taki sposób jak na
rysunku poniżej.

Jeżeli zaś jest ustawiona
watrość Blend następuje przyłączenie jednego końca do drugiego w
zależności od parametrów Blend Bias oraz Insert Parametr których
znaczenie jest takie same jak w przypadku funkcji Attach.
Temat wszystkich pozostałych
funkcji edycji krzywych (Align, Detach, Cut itp.) będzie poruszony
w drugiej części tego tutoriala.
Autor:
Przemysław 'HeavY' Orłowski
11
lipca 2002
Tutorial
napisany dla: www.maya3d.users.pl
|